RAP AROUND THE WORLD

Ta strona poświęcona jest rapowi z całego świata. W hip hopie siedzę ponad 25 lat, zbieram płyty i nie ściągam ich z netu - chyba, że są to nielegale. Moja kolekcja płyt sięga ponad 15.000 sztuk - muszę chyba kupić większe mieszkanie, aby jeden pokój przeznaczyć TYLKO na płyty CD :) Nie spodziewaj się linków z downloadem - na pewno gdzieś sobie daną płytę znajdziesz - nie tu. I nie spodziewaj się też wielu nowości - ostatnio hip hop śmierdzi. Spodziewaj się za to recenzji rapu z ponad 100 krajów, albumów takich bardziej znanych i takich, o których słyszysz po raz pierwszy - może po taką płytę sięgniesz? Zapraszam na podróż po świecie hip hopu.
## Na dole dodałem flagi, żeby łatwiej było znaleźć coś z odpowiedniego kraju :)

piątek, 30 maja 2014

COCKTAILS - TOO $HORT

Jive 1995

1. Ain't Nothing Like Pimpin'
2. Cocktales
3. Can I Get A Bitch    feat. ANT BANKS
4. Coming Up $hort
5. Thangs Change    feat. ILLEGAL, BABY D
6. Paystyle
7. Giving Up The Funk   feat. THE DANGEROUS CREW
8. Top Down
9. We Do This     feat. 2PAC, MC BREED, FATHER DOM
10. Game   feat. OLD SCHOOL FREDDY B
11. Sample The Funk
12. Don't Fuck For Free

    Naczelny alfons na scenie wydaje albumy z częstotliwością karabinu maszynowego. 'Koktaile' to jego dziewiąty (!) album, który, jak zwykle, okazał się sukcesem - już w pierwszym tygodniu ilość sprzedanych kopii przekroczyła 100.000 sztuk, a na listach płyta zakończyła swój marsz na szczycie. Nadal jest to materiał, uważany za jeden z najlepszych od Za Krótkiego.
    Po ośmiu poprzednich krążkach i kasetach (bo przypomnę, że trzy pierwsze albumy wyszły tylko na kasetach i winylach), Zbyt Krótki może sobie pozwolić na to, że jego płyty produkowane są przez najlepszych bitmejkerów, zajmujących się alfonsiarskim funkiem. To przede wszystkim ekipa The Dangerous Crew, czyli słynny Ant Banks, legendarny multiplatynowy Shorty B, Father Dom, kolega Shorta z klasy - Freddy B, Goldy i PeeWee oraz, naturalnie, sam $hort. Oprócz nich pojedyncze podkłady zrobili Spearhead X, B. Turner i L.A. Dre. To coś dla tych, którzy lubią głębokie basy grane na żywo, laidbackowe klimaty, poparte gitarkami i syntezatorowymi melodiami. Do tego dochodzą nieliczne sample, które, jeśli już są, pochodzą z tak różnych rzeczy, jak Black Sabbath, czy Ohio Players. Ale większość muzyki zrobiona jest przy wykorzystaniu żywych muzyków sesyjnych, co daje nam świeży funk z Bay Area. Kołysze, łagodzi teksty i wprawia w prawdziwy trans i laid back.
    Too $hort to niezrozumiały geniusz. Nagrał tyle płyt dokładnie o tym samym, a one ciągle pokrywają się platyną lub chociaż złotem... Short Dawg na zmianę stosuje bragga i opowiada o pimpowaniu lasek: '10 years on the run, still in the game \ Bounce back through the town ain't nothin change \ Caught a murder beef, but the shit was weak \ Charges got dropped in less than two weeks' albo 'Ride that bitch like a set of vols \ Dip in dip out of that traffic jam \ Freaky little bitch gotta have it man \ She like to get that money from all you tricks'. Naprawdę, inny temat ciężko znaleźć - może jeszcze jaranie. Do całości goście dokładają swoje cegiełki w stylu: całe Dangerous Crew razem, czy też osobno, ale spoza macierzy znajdziemy tu nowojorską młodzież z Illegal, nieżyjących 2Pac'a i MC Breed'a oraz młodziutki Baby D. Hustlowanie, pimpowanie - często na dość prostym, by nie rzec prostackim poziomie - ale $hort ma już tu swoją ustaloną pozycję i nawet jeśli trafią się mu marne rymy, to muzyka za niego nadrabia na tyle, że czasem nie zwracamy uwagi na prostackie wersy, bo bujamy się w te i we wte.
    Kolejny sukces $horta? Na pewno. Jak przeczytałem w jakiejś recenzji: 'kogo obchodzą teksty, kiedy wchodzi TAKI bas?' Niekończące się historie przealfonsa mogą nudzić, ale muzyka - dla lubiących funk, oczywiście, to killer. Dlatego mniej zwraca się tu uwagę na rappera, któremu warsztatu technicznego odmówić się nie da, bardziej na płynące podkłady i kunszt muzyków.

OCENA: 4-\6


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz